Programma

Het programma bestaat uit een aantal verschillende onderdelen, waarbij het wielergedeelte in drie onderdelen te verdelen is; pelotonstocht, tijdrit en een toertocht op eigen gelegenheid.

Programma

  • Vanaf 08.00 uur – Ontvangst deelnemers
    Ontbijt in buffetvorm bij startlocatie

  • Vanaf 09.00 uur – Ploegenpresentatie

  • 09.50 uur – Start 1e peloton

  • 10.00 uur – Start 2e peloton

  • ±11.00 uur – einde pelotonstocht

  • ±11.00 uur – Start eerste deelnemers ploegentijdrit 

  • 11.15 tot 12.15 uur – Lunch

  • 12.00 uur – Start resterende kilometers als ‘individuele’ toertocht

  • Vanaf 13.00 uur – Finish eerste deelnemers
    Finish laatste deelnemer verwacht rond 16:30

  • 15.30 tot 17:00 uur – Buffet op finishlocatie

  • Rond 16.00 uur – Prijsuitreiking

  • Vanaf 16.30 uur – Borrel

Locatie

Door corona zal de 5e Skipr4C een jaar worden uitgesteld naar september 2021.

Goed doel

Behalve voor de sportieve eer fietsen deelnemers aan de Skipr4C ook voor het goede doel.

2019:   Tournesol: overwin de klim – van GGNet

2018:  Virtuele fietstochten voor de bewoners van   Warande en een aangepaste speelplaats   voor kinderen met een beperking bij Siza.

2017:   Stichting de Nieuwe belevenis

2016:   Een elektrocar voor de cliënten van Siza

Routes

Beschrijving route 2019

Pelotonstocht

Gestart wordt met een vlakke pelotonstocht van 32,3 km vanaf de nieuwe locatie; zorginstelling GGNet te Warnsveld. Ook dit jaar fietsen we weer in twee losse pelotons, maar als één grote groep per peloton waarbij echte beleving van een wegwedstrijd ervaren wordt. Mét een heuse koersdirecteur in voorrijwagen en begeleiding van verkeersregelaars op de motor. In peloton rijden we zuidelijk richting Vierakker, Wichmond en Achterdrempt om uiteindelijk via Olburgen uit te komen bij het prachtige Droompark Marina Strandbad.

Tijdrit *

Aangekomen bij het eindpunt van de pelotonstocht, maken de deelnemers zich met hun ploeg op om te strijden voor het klassement in de extra lange ploegentijdrit dit jaar. Dit keer niet meer het verraderlijke vals plat van de Posbank, maar 7 km over een verkeersluwe ‘vlakke’ dijk. Gestart wordt bij Droompark Marina Strandbad waarna het parcours zal leiden naar de finish bij de verzorgingspost op de Veerweg in Bronkhorst. De 5de deelnemer van elk team zal dienen als meetpunt voor de ploeg. Welk team zal als hoogste klasseren? Na de finish van de tijdrit wacht een heerlijke voedzame lunch voor elke deelnemer.
*Deelname aan tijdrit is niet verplicht, graag vernemen we vooraf wie wel of niet deelneemt. Let op! Als je deelneemt, moet het team uit minimaal 5 personen bestaan en maximaal uit 10.

Individuele toertocht

Na het nuttigen van de lunch, kan er gestart worden aan het laatste onderdeel van de tocht waarbij we starten met het oversteken van de IJssel met een prachtig oud veerpontje. Vooraf is gekozen voor de 70, 95 of 125 km tocht. De resterende aantal kilometers zal door middel van een individuele toertocht worden afgemaakt. Afhankelijk van de te rijden afstand, zullen er onderweg nog enkele verzorgingsposten gepasseerd worden voor de nodige bevoorrading.

  • 70 km:Wie gekozen heeft voor de kortste route, zal in de resterende kilometers na de tijdrit na oversteek van de IJssel direct richting Brummen rijden. Met uitzicht op de IJssel wordt de meanderende weg van deze rivier gevolgd naar het noorden via Voorstonden en Empe. Na een korte stop bij de verzorgingspost in Empe vervolgen we de weg in oostelijke richting om de IJssel opnieuw over te steken en via Zutphen en omliggende dorpjes de finish te bereiken.
  • 95 km: De middelste afstand zal na het oversteken van de IJssel direct links afslaan richting Leuvenheim en weer even het prachtige (bekende) terrein van het Nationaal Park Veluwezoom opzoeken. Na het fietsen in dit prachtige natuurgebied, worden er vanaf Loenen ook mooie nieuwe wegen verkend. We zetten koers richting Klein Amsterdam en Empe. Nadat we Empe achter ons laten, vervolgen we de weg in oostelijke richting om de IJssel opnieuw over te steken en via Zutphen en omliggende dorpjes de finish te bereiken. Onderweg zijn er nog 2 verzorgingsposten voor een korte pauze.
  • 125 km:De langste afstand zal na het oversteken van de IJssel direct links afslaan richting Leuvenheim en eerst weer even een uitstapje maken in het prachtige (bekende) terrein van het Nationaal Park Veluwezoom. Na het fietsen in dit prachtige natuurgebied, worden er vanaf Loenen ook weer nieuwe mooie wegen verkend. We koersen vanaf hier in noordelijke richting naar Klarenbeek en langs de wateren bij Bussloo om uiteindelijk Twello te bereiken. Vanaf hier steken we even de provinciale grenzen over om een paar wegen in het Overijsselse ‘De Hoven’ te pakken en weer in zuidelijke richting langs de IJssel af te zakken richting Voorst en Empe. Nadat we Empe achter ons laten, vervolgen we de weg in oostelijke richting om de IJssel opnieuw over te steken en via Zutphen en omliggende dorpjes de finish te bereiken.
    Onderweg zijn er nog 3 verzorgingsposten voor een korte pauze.

Google Kaart met routes

Routes 2019 Skipr4C

Bekijk de kaart op Google Maps

Routebeschrijvingen

Download hier de uitgebreide routebeschrijvingen

Pelotonstocht
Route 70-KM
Route 95-KM
Route 125-KM
Tijdrit

Safety first tijdens de Skipr4C

Net als in de zorg geldt voor de Skipr4C ‘veiligheid voor alles’. Dat betekent dat we naast de vaste veiligheidsmaatregelen voor toertochten, zoals een verplichte fietshelm, nog een aantal extra voorzorgsmaatregelen nemen.
Zo geldt voor het deel van de tocht dat we als peloton afleggen een maximumsnelheid van 28 tot 30 kilometer per uur, die wordt aangegeven door de wagen van de koersdirecteur aan kop van de koers. Deelnemers moeten onderweg ook ten allen tijden de aanwijzingen van de begeleidende motards volgen.
De aansluitende ploegentijdrit wordt verreden op een zo goed als gesloten parcours op en rond de Posbank. Toch geldt ook hier veiligheidshalve de vuistregel om zoveel mogelijk rechts te houden. Voor de start van de ploegentijdrit volgt nog een korte video-introductie zodat alle deelnemers goed op de hoogte zijn van de opbouw en inrichting van het parcours.
Om lekke banden en slippartijen zoveel mogelijk voor te zijn, hebben we er dit jaar voor gekozen om geen schelpenpaden in de afsluitende uitgepijlde route op te nemen.